Wydział Zarządzania Mieniem

Naczelnik: Anna Wyleżoł
ul. Powstańców Śląskich 5-7, pok. 417
41-800 Zabrze
tel.: (32) 373-33-17
tel.: (32) 373-33-94
fax: (32) 373-33-21
e-mail: sekretariat_zm@um.zabrze.pl

godziny urzędowania:
Poniedziałki od godz. 7.30 – 17.30 
Od wtorku do czwartku od godz. 7.30 – 15.30 
Piątki od godz. 7.30 – 13.30

Do zakresu działania Wydziału Zarządzania Mieniem należy w szczególności:

A. zadania realizowane przez Referat Ewidencji i Udostępniania Mienia:

1) ewidencjonowanie zasobu nieruchomości Miasta i Skarbu Państwa;

2) prowadzenie ewidencji księgowej nieruchomości Miasta i Skarbu Państwa;

3) koordynowanie spraw z zakresu Krajowego Zasobu Nieruchomości;

4) prowadzenie spraw z zakresu realizacji obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości Miasta i Skarbu Państwa;

5) opracowanie i aktualizacja planów wykorzystania zasobu nieruchomości Miasta i Skarbu Państwa;

6) prowadzenie spraw związanych z udostępnianiem gruntu nieruchomości niezabudowanych stanowiących własność lub będących w samoistnym posiadaniu Miasta lub Skarbu Państwa, w tym stanowiących drogi wewnętrzne;

7) obciążanie nieruchomości Miasta lub Skarbu Państwa ograniczonymi prawami rzeczowymi, za wyjątkiem ograniczonych praw rzeczowych ustanawianych w związku ze zbyciem nieruchomości;

8) prowadzenie spraw związanych z ustanawianiem ograniczonych praw rzeczowych na rzecz Miasta lub Skarbu Państwa;

9) wydawanie oświadczeń dotyczących zrzeczenia się przez Miasto lub Skarb Państwa odszkodowań za nieruchomości przejęte pod drogi publiczne w trybie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych;

10) prowadzenie spraw dotyczących umów z zakresu gospodarki nieruchomościami, na podstawie których Miasto jest posiadaczem zależnym;

11) współpraca z organami egzekucyjnymi w zakresie zgłaszania wierzytelności Miasta i Skarbu Państwa dotyczących gospodarki nieruchomościami;

12) prowadzenie postepowań administracyjnych, w tym wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących:

a) przekazywania w trwały zarząd jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej nieruchomości Miasta lub Skarbu Państwa,

b) ograniczanie sposobu korzystania z nieruchomości poprzez wydawanie zezwoleń na zakładanie i przeprowadzanie urządzeń, ciągów drenażowych i przewodów, w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami,

c) opłat adiacenckich,

d) opłat na podstawie art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

e) ochrony gruntów rolnych, w tym zezwalania na wyłączenie gruntu z produkcji rolniczej oraz rekultywacji;

13) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem majątku Urzędu;

B. zadania realizowane przez Referat Administrowania Nieruchomościami:

1) prowadzenie spraw związanych z gospodarką lokalami mieszkalnymi i użytkowymi wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Miasta, jak i będącymi własnością Skarbu Państwa;

2) wykonywanie prawa właścicielskiego w zakresie korzystania z nieruchomości zabudowanych Miasta i Skarbu Państwa w sposób inny niż wynikający z umów najmu i dzierżawy;

3) prowadzenie spraw związanych z najmem, dzierżawą lub użyczeniem nieruchomości zabudowanych;

4) sprawowanie nadzoru nad Jednostką Gospodarki Nieruchomościami w zakresie prawidłowego jej funkcjonowania;

5) przyjmowanie nieruchomości zabudowanych na mienie Miasta oraz Skarbu Państwa i zapewnienie zarządzania przejętymi nieruchomościami;

6) prowadzenie spraw związanych z remontami i rozbiórkami budynków mieszkalnych i użytkowych, będących własnością Miasta i Skarbu Państwa;

7) prowadzenie spraw dotyczących wspólnot mieszkaniowych z udziałem Miasta;

8) prowadzenie spraw dotyczących odszkodowań za niedostarczenie lokalu socjalnego;

C. zadania realizowane przez Zespół ds. Nadzoru Właścicielskiego:

1) pełnienie nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem Miasta Zabrze;

2) prowadzenie obsługi zadań związanych z członkostwem w związkach komunalnych oraz stowarzyszeniach z udziałem Miasta;

3) prowadzenie spraw związanych z nabytymi na rzecz Miasta lub Skarbu Państwa spadkami i darowiznami.