Wydział Oświaty, Zdrowia i Spraw Społecznych

Naczelnik – Czesława Winecka
ul. Wolności 286, pok. 203
41-800 Zabrze
tel.: (32) 373-34-35
tel.: (32) 373-34-13
fax: (32) 370-14-19
e-mail: sekretariat_ao@um.zabrze.pl

godziny urzędowania:

  • poniedziałek 7.30-17.30
  • wtorek – czwartek 7.30-15.30
  • piątek 7.30-13.30.


Do zakresu działania Wydziału Oświaty, Zdrowia i Spraw Społecznych należy w szczególności:


1. zadania realizowane przez Referat ds. Organizacji Szkół i Placówek Oświatowych:
1) nadzór nad działalnością szkół i placówek prowadzonych przez Miasto w zakresie spraw:
a) organizacji pracy szkół i placówek, w tym zatwierdzanie arkuszy organizacji szkół i placówek
oraz aneksów,
b) bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów oraz prowadzenia dokumentacji
związanej z kontrolą techniczną obiektów,
c) prowadzenia dokumentacji kancelaryjnej, kadrowej, archiwalnej,
2) prowadzenie spraw związanych z siecią szkół prowadzonych przez Miasto,
3) planowanie i koordynowanie elektronicznej rekrutacji,
4) prowadzenie spraw związanych ze szkołami i placówkami niepublicznymi i publicznymi
prowadzonymi przez osoby prawne lub fizyczne,
5) sprawowanie nadzoru nad dyrektorami szkół i placówek prowadzonych przez Miasto,
6) prowadzenie spraw kadrowych dotyczących dyrektorów,
7) prowadzenie spraw związanych z zatrudnianiem nauczycieli w zakresie opiniowanie
przeniesienia nauczyciela mianowanego do innej szkoły lub placówki prowadzonej przez Miasto
oraz nakładania na nauczyciela obowiązku podjęcia pracy w innej szkole w celu uzupełnienia
wymiaru zajęć,
8) prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli na stopień nauczyciela
mianowanego,
9) prowadzenie spraw dotyczących uczniów:
a) koordynowanie organizacji kształcenia specjalnego,
b) kontrola spełniania obowiązku nauki przez młodzież zamieszkałą na terenie Miasta
i prowadzenie ewidencji spełniania obowiązku nauki,
10) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji celowej na wyposażenie szkół
w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe,
11) wydawanie decyzji dotyczących dofinansowanie kosztów kształcenia zawodowego
młodocianych pracowników,
12) opracowywanie analiz i raportów,
13) koordynowanie organizacji wypoczynku letniego i zimowego dzieci i młodzieży oraz tzw.
zielone szkoły, prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem zadań realizowanych przez
szkoły i placówki w zakresie wyjazdów śródrocznych dzieci w ramach profilaktyki zdrowotnej,
14) prowadzenie spraw dotyczących zamówień na pieczęcie urzędowe szkół,
15) realizowanie programów i projektów rządowych oraz innych dofinansowywanych ze środków
krajowych w obszarze edukacji,
16) realizowanie programów i projektów unijnych oraz innych dofinansowywanych ze środków
zagranicznych w obszarze edukacji,
17) realizowanie projektów ekologicznych w obszarze edukacji oraz nadzór nad realizacją
i sprawozdawczością projektów ekologicznych szkół i placówek prowadzonych przez Miasto,
18) promowanie, ewaluacja i monitoring projektów w obszarze edukacji,
19) nadzorowanie szkół i placówek prowadzonych przez Miasto w zakresie podpisywania umów
z instytucjami dofinansowującymi realizację projektów edukacyjnych, w tym przygotowywanie
pełnomocnictw dla dyrektorów ww. szkół i placówek;


2. zadania realizowane przez Referat ds. Informatyzacji i Finansowania Oświaty:
1) przekazywanie danych identyfikacyjnych szkół i placówek do bazy danych systemu informacji
oświatowej, realizacja sprawozdawczości w systemie informacji oświatowej w zakresie zadań
organu prowadzącego oraz nadzór nad danymi przekazywanymi przez szkoły i placówki
na potrzeby systemu informacji oświatowej,
2) koordynowanie zadań w zakresie informatyzacji szkół i placówek,
3) nadzór i koordynacja wdrażania oraz funkcjonowania systemów informatycznych w zakresie
oświaty, w tym:
a) zapewnienie rozwoju systemów i aplikacji,
b) zapewnienie interoperacyjności systemów oświaty z systemami działającymi w Mieście,
c) współpraca w tworzeniu nowych rozwiązań informatycznych w zakresie oświaty,
4) sprawowanie nadzoru nad działalnością szkół i placówek prowadzonych przez Miasto w zakresie
planowania i realizacji wydatków budżetowych,
5) sprawowanie nadzoru nad szkołami i placówkami niepublicznymi i publicznymi prowadzonymi
przez osoby prawne lub fizyczne w zakresie dotowania,
6) prowadzenie spraw dotyczących stypendiów:
a) stypendia oraz zasiłki szkolne,
b) stypendia motywacyjne,
c) stypendia dla uzdolnionych uczniów w ramach Programu wspierania edukacji uzdolnionych
dzieci i młodzieży pobierających naukę na terenie Miasta,
7) koordynowanie i prowadzenie spraw związanych z podziałem środków na:
a) doskonalenie zawodowe nauczycieli,
b) pomoc zdrowotną dla nauczycieli,
c) fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami, rencistami
lub nauczycielami pobierającymi nauczycielskie świadczenie kompensacyjne,
d) finansowanie działań związanych z konkursami oraz organizacją uroczystości o charakterze
edukacyjno-kulturalnym,
8) prowadzenie spraw dotyczących porozumień z innymi gminami w zakresie zadań oświatowych,
9) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem majątku Urzędu i Miasta;

3 zadania realizowane przez Referat ds. Zdrowia i Spraw Społecznych:
1) promocja zdrowia i profilaktyka, inicjowanie i prowadzenie działań na rzecz poprawy stanu
zdrowia mieszkańców Miasta,
2) analizowanie stanu zdrowotnego mieszkańców,
3) prowadzenie spraw wynikających z nadzoru nad SPZOZ-ami, dla których organem tworzącym
jest Rada Miasta,
4) współpraca z podmiotami leczniczymi, m. in. poprzez zlecanie realizacji zadań Miasta,
5) prowadzenie spraw wynikających z nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi pomocy
społecznej,
6) współpraca z instytucjami pomocy społecznej, m. in. poprzez zlecanie do realizacji zadań Miasta
7) koordynowanie i realizacja zadań wynikających z gminnego programu profilaktyki,
rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,
8) prowadzenie spraw wynikających z nadzoru nad Izbą Wytrzeźwień,
9) prowadzenie spraw wynikających z nadzoru nad Zabrzańskim Centrum Świadczeń Rodzinnych,
10) ustalanie rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych,
11) realizowanie zadań w zakresie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej w ramach
środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – obsługa Funduszu,
12) współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie promocji i ochrony
zdrowia, pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień
przeciwdziałaniu patologiom społecznym, opieki i wychowania oraz niepełnosprawności oraz
rodziny, m. in. poprzez zlecanie do realizacji określonych zadań Miasta,
13) współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie zapewnienia dzieciom
i młodzieży opieki w placówkach opiekuńczo – wychowawczych oraz w rodzinach zastępczych,
14) realizowanie zadań wynikająca z przepisów prawa dot. opieki nad dzieckiem w wieku do lat 3,
15) realizowanie programów z zakresu polityki społecznej, ochrony zdrowia oraz rodziny,
16) organizowanie bezpłatnej pomocy prawnej

Tłumacz Języka Migowego – Mirosław Koperwas

Wydział Oświaty, Zdrowia i Spraw Społecznych

Osobiście wtorki w godz. 10.00- 13.00

pok. 207, ul. Wolności 286,
tel. (32)- 373-34-67