Wydział Infrastruktury Miejskiej i Planowania Strategicznego
Naczelnik – PO Krzysztof Joniec
ul. Wolności 286 sekretariat pok. 407
41-800 Zabrze
tel. sekret. : (32) 37-33-348
e-mail: sekretariat_bm@um.zabrze.pl
Godziny pracy wydziału:
Poniedziałki od godz. 7.30 – 17.30
Od wtorku do czwartku od godz. 7.30 – 15.30
Piątki od godz. 7.30 – 13.30
Do zakresu działań Wydział Infrastruktury Miejskiej i Planowania Strategicznego
należą w szczególności:
Zadania realizowane przez Referat ds. Bieżącego Utrzymania Infrastruktury Komunalnej:
1. prowadzenie schroniska dla zwierząt,
2. utrzymanie grobownictwa wojennego,
3. utrzymanie cmentarza komunalnego i kaplicy,
4. utrzymanie i eksploatacja szaletów miejskich i kabin WC,
5. utrzymanie i eksploatacja fontann,
6. utrzymanie i eksploatację kanalizacji deszczowej poza drogami,
7. utrzymanie i eksploatację cieków oraz rowów melioracyjnych nie stanowiących odwodnienia dróg na terenach będących własnością Miasta.
8. oświetlenie uliczne w tym: utrzymanie i eksploatacja oświetlenia ulicznego stanowiącego własność miasta Zabrze, utrzymanie i eksploatacja oświetlenia ulicznego nie stanowiącego własność miasta Zabrze, wydawanie warunków technicznych podłączenia do istniejącego oświetlenia ulicznego, weryfikacja dokumentacji projektowej z zakresu oświetlenia ulicznego, prowadzanie remontów, usuwanie szkód komunikacyjnych, prowadzanie inwestycji dotyczących oświetlenia z wyłączeniem inwestycji drogowych, oraz nadzór nad realizacją umowy, realizacja umów dystrybucji energii elektrycznej
9. prowadzenie spraw związanych z remontami obiektów małej architektury, wodnych placów zabaw placów zabaw, boisk, siłowni, skate parków i innej infrastruktury:
a) sporządzanie planów remontów i realizacja budżetu w zakresie zadań remontowych,
b) przygotowywanie niezbędnej dokumentacji technicznej dla zadań remontowych,
c) przygotowywanie specyfikacji istotnych warunków zamówieniu w celu wyłonienia wykonawcy robót i uczestnictwo w procesie wyłania Wykonawcy,
d) przygotowywanie umów na realizację zadań remontowych i nadzór inwestorski oraz egzekwowanie od Wykonawcy postanowień umownych,
e) przeprowadzanie odbiorów częściowych i końcowych i rozlicznie umów i nadzór w okresie gwarancji,
10. organizacja iluminacji świątecznych na terenie miasta.
11. utrzymywanie właściwego stanu sanitarno-porządkowego Miasta:
a) usuwanie padłych zwierząt z terenu miasta,
b) interwencyjne utrzymanie porządku i czystości na terenach miejskich nie objętych stałym utrzymaniem.
12. prowadzanie zadań z zakresu zieleni:
a) rozstawienie, obsada i utrzymanie konstrukcji, donic i wież kwiatowych,
b) usuwanie drzew i cięcia pielęgnacyjne,
c) nasadzenia zastępcze wynikające z decyzji,
d) prowadzenie gospodarki leśnej w lasach komunalnych w tym: zlecenie wykonania i nadzór nad uproszczonym planem urządzenia lasu oraz przygotowanie decyzji jego zatwierdzającej, nadzór nad realizacją umowy w zakresie gospodarki leśnej, nadzór nad prowadzaniem składnicy drewna w tym wydawanie zgód na nieodpłatne przekazanie drewna dla podopiecznych MOPR, przygotowywanie treści uzgodnień wynikających z planowanych inwestycji na terenach lasów komunalnych.
13. pełnienie nadzoru nad prowadzeniem gospodarki zielenią na terenach miejskich, zieleńcach
miejskich, parkach miejskich: położonych na gruntach Gminy Miejskiej Zabrze i Skarbu
Państwa zarządzanych przez Prezydenta Miasta.
14. prowadzenie spraw związanych z przejęciem na własność Miasta, usuniętych z drogi porzuconych pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje na to, że nie są używane zgodnie z art. 50a PRD w tym m.in, realizacją umowy holowania pojazdów, współudział w przygotowaniu wniosku do sądu w sprawie orzeczenia przepadku pojazdu wraz z ustaleniem właściciela i kosztów, wycena pojazdu przez rzeczoznawcę, wyłonienie uprawnionej stacji demontażu pojazdu oraz jego demontaż, współudział w procesie egzekucji należności.
15. prowadzenie spraw związanych z orzekaniem przez Sąd przepadku na rzecz powiatu,
usuniętych z drogi pojazdów, których używanie może zagrażać bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego albo utrudniających prowadzenie akcji ratowniczej zgodnie z art. 130a PRD, w tym m.in, przygotowywanie postępowania na wybór wykonawcy i nadzór nad realizacją umowy holowania pojazdów, ustalenie właściciela pojazdu, współudział w przygotowaniu wniosku do sądu w sprawie wszczęcia postępowania sądowego przeciw dłużnikowi, wycena pojazdu przez biegło skarbowego i wycena pojazdu, przeprowadzanie postępowania administracyjnego i wydanie decyzji ustalającej koszty, uprawnionej stacji demontażu pojazdu i demontaż pojazdu, współudział w procesie egzekucji należności.
16. prowadzenie spraw związanych z reklamami:
a) opiniowanie wniosków pod względem komunikacyjnym,
b) wydawanie decyzji na umieszczenie nośników reklamowych w pasach drogowych,
c) przygotowywanie umów na dzierżawę gruntów pod reklamę (po zapasem drogowym) będących własnością Miasta i Skarbu Państwa,
17. prowadzenie innych spraw:
a) wydawanie decyzji na przewóz zwłok lub szczątków ludzkich z zagranicy,
b) przygotowywanie obwieszczeń Prezydenta Miasta i prowadzanie spraw związanych ze szczepieniami przeciwko wściekliźnie oraz w zakresie przeprowadzania obowiązkowej deratyzacji,
c) zapewnianie wystroju ulicznego i wystroju Miejsc Pamięci Narodowej z okazji Świąt
Państwowych, Narodowych, Miejskich i innych uroczystości,
d) wykonywanie przeglądów budowlanych obiektów,
e) wydawanie decyzji na czasowe odebranie zwierzęcia właścicielowi,
f) współudział w przygotowaniu i prowadzeniu akcji zima,
g) współudział w organizacji wyborów,
18. prowadzenie spraw związanych z drogami niezaliczonymi do żadnej kategorii dróg publicznych:
a) utrzymanie i remonty dróg wewnętrznych,
b) utrzymanie i remonty ścieżek i szlaków rowerowych położonych poza pasem dróg
publicznych,
c) utrzymanie wiat przystankowych,
19. prowadzenie spraw związanych z remontami ścieżek i szlaków rowerowych położonych poza pasem dróg publicznych,
20. współudział w opiniowaniu wniosków do Budżetu Obywatelskiego i Rad Dzielnic,
21. współudział w realizacji projektów dotyczących infrastruktury komunalnej i poprawy jakości terenów zielonych, w tym min w zakresie: opracowania dokumentacji projektowej, opracowania wniosków o dofinansowanie, organizacji postępowań na wybór wykonawcy i realizacji robót.
22. koordynowanie działania służb w przypadkach awarii w infrastrukturze komunalnej nieposiadającej cech nadzwyczajnego zagrożenia,
23. nadzorowanie następujących jednostek organizacyjnych Miasta w zakresie prawidłowego ich
funkcjonowania:
a) Miejski Ogród Botaniczny,
b) Zabrzański Kompleks Rekreacji,
c) Miejski Zarząd Dróg,
24. nadzorowanie i dokonywanie oceny działalności oraz nadzór nad realizacją zadań wynikających z ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków, a w szczególności realizacja zadania w zakresie informowania mieszkańców Miasta o jakości wody przeznaczonej do picia,
25. współpraca z odpowiednimi wydziałami (komórkami równorzędnymi), jednostkami organizacyjnymi Miasta oraz właścicielami infrastruktury na terenie Miasta,
Zadania realizowane przez Zespół ds. energii i uzgodnień branżowych
- Wykonywanie prac związanych z przetargiem organizowanym przez Górnośląsko Zagłębiowską Metropolię na zakup energii elektrycznej dla Miasta Zabrze, spółek miejskich i jednostek organizacyjnych oraz nadzór nad realizacją umowy i bieżącym wprowadzaniem do niej zmian.
- przygotowywanie treści uzgodnień wynikających z planowanych inwestycji na terenach miasta Zabrze
- wydawanie warunków technicznych w zakresie infrastruktury komunalnej oraz użytkowej znajdujące się w utrzymaniu Wydziału,
- wydawanie warunków w zakresie budowy i przebudowy dróg, zjazdów.
- zatwierdzanie, uzgadnianie i opiniowanie projektów m.in. budowy i przebudowy dróg, zjazdów, dotyczących infrastruktury komunalnej oraz użytkowej znajdujące się w utrzymaniu Wydziału,
- prowadzenie uzgodnień w zakresie działek przygotowywanych do zbycia przez Gminę,
- prowadzenie uzgodnień w zakresie decyzji wydawanych przez Wydział Budownictwa,
- koordynowanie prac związanych z przygotowaniem i uzbrojeniem terenów inwestycyjnych oraz rozwojem Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na terenie Zabrza,
- opracowywanie strategii uzbrajania i udostępniania inwestorom terenów inwestycyjnych Miasta oraz koordynowanie działań zmierzających do uzbrojenia i udostępnienia potencjalnym inwestorom terenów inwestycyjnych Miasta,
- planowanie i organizowanie działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze gminy,
- sporządzanie i aktualizowanie „założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe” oraz nadzorowanie ich realizacji,
- budowa i prowadzenie bazy danych dla zarządzania energią w obiektach gminnych,
- współudział w przygotowywaniu planów związanych z efektywnością energetyczną obiektów gminnych,
- opiniowanie rozwiązań do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe z uwzględnieniem Programu Ochrony Powietrza, Planu Ochrony Środowiska, Programu Gospodarki Niskoemisyjnej,
- opracowywanie programów zarządzania oraz gospodarowania energią, nośnikami energii oraz wody w obiektach gminnych,
- współpraca z przedsiębiorstwami energetycznymi,
- koordynacji w zakresie zawartego „Porozumienia Burmistrzów na rzecz klimatu i energii”,
- sporządzanie „Planu działań w zakresie zrównoważonej energii i klimatu – SECAP” oraz nadzorowanie jego realizacji,
- planowanie, koordynacja i nadzór w zakresie elektromobilności oraz mobilności współdzielonej,
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zgód na korzystanie przez operatorów lub przewoźników z przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest Miasto Zabrze oraz pobieranie opłat z tego tytułu,
- zarządzanie organizacją ruchu, wypracowywanie projektów organizacji ruchu i ich zatwierdzanie,
- organizowanie Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego,
- opiniowanie wniosków do Budżetu Obywatelskiego i Rad Dzielnic,
- koordynowanie działalności zarządców wszystkich branż infrastruktury,
- koordynowanie planów rozwoju infrastruktury miejskiej,
- koordynowanie prac inwestycyjnych i remontowych, realizowanych na terenie gminy ze środków gminy i inwestorów prywatnych,
- Prowadzenie spraw związanych z rowerem metropolitalnym
Zadania realizowane przez Zespół ds. Strategii i Rozwoju Miasta:
1) przygotowywanie corocznych raportów o stanie Miasta,
2) opracowywanie Strategii Rozwoju Miasta Zabrze oraz jej aktualizowanie,
3) koordynacja procesu wdrażania Strategii Rozwoju Miasta,
4) dokonywanie cyklicznej oceny aktualności sektorowych dokumentów strategicznych
Miasta, w tym:
a) przeprowadzenie corocznej inwentaryzacji miejskich dokumentów strategicznych,
b) weryfikacja aktualności miejskich dokumentów strategicznych,
5) monitorowanie i analizowanie przemian, zjawisk i procesów zachodzących w dziedzinach
społecznego i gospodarczego rozwoju Miasta i opracowywanie stosownych informacji na
ten temat,
6) monitorowanie efektów realizacji Strategii Rozwoju Miasta:
a) przygotowywanie sprawozdań z realizacji Strategii Rozwoju Miasta,
b) przygotowywanie raportów z monitoringu Strategii Rozwoju Miasta,
7) koordynowanie ewaluacji Strategii Rozwoju Miasta,
8) udział w pracach związanych z opracowaniem lub opiniowaniem regionalnych i krajowych
projektów dokumentów strategicznych.”