Wydział Infrastruktury Miejskiej i Planowania Strategicznego

Naczelnik PO Krzysztof Joniec
ul. Wolności 286 sekretariat pok. 407

41-800 Zabrze

tel. sekret. : (32) 37-33-348

e-mail: sekretariat_bm@um.zabrze.pl 

Godziny pracy wydziału:
Poniedziałki od godz. 7.30 – 17.30
Od wtorku do czwartku od godz. 7.30 – 15.30
Piątki od godz. 7.30 – 13.30

Do zakresu działań Wydział Infrastruktury Miejskiej i Planowania Strategicznego
 należą w szczególności: 


Zadania realizowane przez Referat ds. Bieżącego Utrzymania Infrastruktury Komunalnej:

1. prowadzenie schroniska dla zwierząt,

2. utrzymanie grobownictwa wojennego,

3. utrzymanie cmentarza komunalnego i kaplicy,

4. utrzymanie i eksploatacja szaletów miejskich i kabin WC,

5. utrzymanie i eksploatacja fontann,

6. utrzymanie i eksploatację kanalizacji deszczowej poza drogami,

7. utrzymanie i eksploatację cieków oraz rowów melioracyjnych nie stanowiących odwodnienia dróg na terenach będących własnością Miasta.

8. oświetlenie uliczne w tym: utrzymanie i eksploatacja oświetlenia ulicznego stanowiącego własność miasta Zabrze, utrzymanie i eksploatacja oświetlenia ulicznego nie stanowiącego własność miasta Zabrze, wydawanie warunków technicznych podłączenia do istniejącego oświetlenia ulicznego, weryfikacja dokumentacji projektowej z zakresu oświetlenia ulicznego, prowadzanie remontów, usuwanie szkód komunikacyjnych, prowadzanie inwestycji dotyczących oświetlenia z wyłączeniem inwestycji drogowych, oraz nadzór nad realizacją umowy, realizacja umów dystrybucji energii elektrycznej

9. prowadzenie spraw związanych z remontami obiektów małej architektury, wodnych placów zabaw placów zabaw, boisk, siłowni, skate parków i innej infrastruktury:

a) sporządzanie planów remontów i realizacja budżetu w zakresie zadań remontowych,

b) przygotowywanie niezbędnej dokumentacji technicznej dla zadań remontowych,

c) przygotowywanie specyfikacji istotnych warunków zamówieniu w celu wyłonienia wykonawcy robót i uczestnictwo w procesie wyłania Wykonawcy,

d) przygotowywanie umów na realizację zadań remontowych i nadzór inwestorski oraz egzekwowanie od Wykonawcy postanowień umownych,

e) przeprowadzanie odbiorów częściowych i końcowych i rozlicznie umów i nadzór w okresie gwarancji,

10. organizacja iluminacji świątecznych na terenie miasta.

11. utrzymywanie właściwego stanu sanitarno-porządkowego Miasta:

a) usuwanie padłych zwierząt z terenu miasta,

b) interwencyjne utrzymanie porządku i czystości na terenach miejskich nie objętych stałym utrzymaniem.

12. prowadzanie zadań z zakresu zieleni:

a) rozstawienie, obsada i utrzymanie konstrukcji, donic i wież kwiatowych,

b) usuwanie drzew i cięcia pielęgnacyjne,

c) nasadzenia zastępcze wynikające z decyzji,

d) prowadzenie gospodarki leśnej w lasach komunalnych w tym: zlecenie wykonania i nadzór nad uproszczonym planem urządzenia lasu oraz przygotowanie decyzji jego zatwierdzającej, nadzór nad realizacją umowy w zakresie gospodarki leśnej, nadzór nad prowadzaniem składnicy drewna w tym wydawanie zgód na nieodpłatne przekazanie drewna dla podopiecznych MOPR, przygotowywanie treści uzgodnień wynikających z planowanych inwestycji na terenach lasów komunalnych.

13. pełnienie nadzoru nad prowadzeniem gospodarki zielenią na terenach miejskich, zieleńcach

miejskich, parkach miejskich: położonych na gruntach Gminy Miejskiej Zabrze i Skarbu

Państwa zarządzanych przez Prezydenta Miasta.

14. prowadzenie spraw związanych z przejęciem na własność Miasta, usuniętych z drogi porzuconych pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje na to, że nie są używane zgodnie z art. 50a PRD w tym m.in, realizacją umowy holowania pojazdów, współudział w przygotowaniu wniosku do sądu w sprawie orzeczenia przepadku pojazdu wraz z ustaleniem właściciela i kosztów, wycena pojazdu przez rzeczoznawcę, wyłonienie uprawnionej stacji demontażu pojazdu oraz jego demontaż, współudział w procesie egzekucji należności.

15. prowadzenie spraw związanych z orzekaniem przez Sąd przepadku na rzecz powiatu,

usuniętych z drogi pojazdów, których używanie może zagrażać bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego albo utrudniających prowadzenie akcji ratowniczej zgodnie z art. 130a PRD, w tym m.in, przygotowywanie postępowania na wybór wykonawcy i nadzór nad realizacją umowy holowania pojazdów, ustalenie właściciela pojazdu, współudział w przygotowaniu wniosku do sądu w sprawie wszczęcia postępowania sądowego przeciw dłużnikowi, wycena pojazdu przez biegło skarbowego i wycena pojazdu, przeprowadzanie postępowania administracyjnego i wydanie decyzji ustalającej koszty, uprawnionej stacji demontażu pojazdu i demontaż pojazdu, współudział w procesie egzekucji należności.

16. prowadzenie spraw związanych z reklamami:

a) opiniowanie wniosków pod względem komunikacyjnym,

b) wydawanie decyzji na umieszczenie nośników reklamowych w pasach drogowych,

c) przygotowywanie umów na dzierżawę gruntów pod reklamę (po zapasem drogowym) będących własnością Miasta i Skarbu Państwa,

17. prowadzenie innych spraw:

a) wydawanie decyzji na przewóz zwłok lub szczątków ludzkich z zagranicy,

b) przygotowywanie obwieszczeń Prezydenta Miasta i prowadzanie spraw związanych ze szczepieniami przeciwko wściekliźnie oraz w zakresie przeprowadzania obowiązkowej deratyzacji,

c) zapewnianie wystroju ulicznego i wystroju Miejsc Pamięci Narodowej z okazji Świąt

Państwowych, Narodowych, Miejskich i innych uroczystości,

d) wykonywanie przeglądów budowlanych obiektów,

e) wydawanie decyzji na czasowe odebranie zwierzęcia właścicielowi,

f) współudział w przygotowaniu i prowadzeniu akcji zima,

g) współudział w organizacji wyborów,

18. prowadzenie spraw związanych z drogami niezaliczonymi do żadnej kategorii dróg publicznych:

a) utrzymanie i remonty dróg wewnętrznych,

b) utrzymanie i remonty ścieżek i szlaków rowerowych położonych poza pasem dróg

publicznych,

c) utrzymanie wiat przystankowych,

19. prowadzenie spraw związanych z remontami ścieżek i szlaków rowerowych położonych poza pasem dróg publicznych,

20. współudział w opiniowaniu wniosków do Budżetu Obywatelskiego i Rad Dzielnic,

21. współudział w realizacji projektów dotyczących infrastruktury komunalnej i poprawy jakości terenów zielonych, w tym min w zakresie: opracowania dokumentacji projektowej, opracowania wniosków o dofinansowanie, organizacji postępowań na wybór wykonawcy i realizacji robót.

22. koordynowanie działania służb w przypadkach awarii w infrastrukturze komunalnej nieposiadającej cech nadzwyczajnego zagrożenia,

23. nadzorowanie następujących jednostek organizacyjnych Miasta w zakresie prawidłowego ich

funkcjonowania:

a) Miejski Ogród Botaniczny,

b) Zabrzański Kompleks Rekreacji,

c) Miejski Zarząd Dróg,

24. nadzorowanie i dokonywanie oceny działalności oraz nadzór nad realizacją zadań wynikających z ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków, a w szczególności realizacja zadania w zakresie informowania mieszkańców Miasta o jakości wody przeznaczonej do picia,

25. współpraca z odpowiednimi wydziałami (komórkami równorzędnymi), jednostkami organizacyjnymi Miasta oraz właścicielami infrastruktury na terenie Miasta,

Zadania realizowane przez Zespół ds. energii i uzgodnień branżowych

  1. Wykonywanie prac związanych z przetargiem organizowanym przez Górnośląsko Zagłębiowską Metropolię na zakup energii elektrycznej dla Miasta Zabrze, spółek miejskich i jednostek organizacyjnych oraz nadzór nad realizacją umowy i bieżącym wprowadzaniem do niej zmian.
  2. przygotowywanie treści uzgodnień wynikających z planowanych inwestycji na terenach miasta Zabrze
  3. wydawanie warunków technicznych w zakresie infrastruktury komunalnej oraz użytkowej  znajdujące się w utrzymaniu Wydziału,  
  4. wydawanie warunków w zakresie budowy i przebudowy dróg, zjazdów.
  5. zatwierdzanie, uzgadnianie i opiniowanie projektów m.in. budowy i przebudowy dróg, zjazdów, dotyczących infrastruktury komunalnej oraz użytkowej  znajdujące się w utrzymaniu Wydziału,
  6. prowadzenie  uzgodnień  w zakresie działek przygotowywanych do zbycia przez Gminę,
  7. prowadzenie  uzgodnień   w zakresie decyzji wydawanych przez Wydział Budownictwa,
  8. koordynowanie prac związanych z przygotowaniem i uzbrojeniem terenów inwestycyjnych oraz rozwojem Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na terenie Zabrza,
  9. opracowywanie strategii uzbrajania i udostępniania inwestorom terenów inwestycyjnych Miasta oraz koordynowanie działań zmierzających do uzbrojenia i udostępnienia potencjalnym  inwestorom terenów inwestycyjnych Miasta,
  10. planowanie i organizowanie działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze gminy,
  11. sporządzanie i aktualizowanie „założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe” oraz nadzorowanie ich realizacji,
  12. budowa i prowadzenie bazy danych dla zarządzania energią w obiektach gminnych,
  13. współudział w przygotowywaniu planów związanych z efektywnością energetyczną obiektów gminnych,
  14. opiniowanie rozwiązań do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe z uwzględnieniem Programu Ochrony Powietrza, Planu Ochrony Środowiska, Programu Gospodarki Niskoemisyjnej,
  15. opracowywanie programów zarządzania oraz gospodarowania energią, nośnikami energii oraz wody w obiektach gminnych,
  16. współpraca z przedsiębiorstwami energetycznymi,
  17. koordynacji w zakresie zawartego „Porozumienia Burmistrzów na rzecz klimatu i energii”,
  18. sporządzanie „Planu działań w zakresie zrównoważonej energii i klimatu – SECAP” oraz nadzorowanie jego realizacji,
  19. planowanie, koordynacja i nadzór w zakresie elektromobilności oraz mobilności współdzielonej,
  20. prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zgód na korzystanie przez operatorów lub przewoźników z przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest Miasto Zabrze oraz pobieranie opłat z tego tytułu,
  21. zarządzanie organizacją ruchu, wypracowywanie projektów organizacji ruchu i ich zatwierdzanie,
  22. organizowanie Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego,
  23. opiniowanie wniosków do Budżetu Obywatelskiego i Rad Dzielnic,
  24. koordynowanie działalności zarządców wszystkich branż infrastruktury,
  25. koordynowanie planów rozwoju infrastruktury miejskiej,
  26. koordynowanie prac inwestycyjnych i remontowych, realizowanych na terenie gminy ze środków gminy i inwestorów prywatnych,
  27. Prowadzenie spraw związanych z rowerem metropolitalnym

Zadania realizowane przez Zespół ds. Strategii i Rozwoju Miasta:

1) przygotowywanie corocznych raportów o stanie Miasta,

2) opracowywanie Strategii Rozwoju Miasta Zabrze oraz jej aktualizowanie,

3) koordynacja procesu wdrażania Strategii Rozwoju Miasta,

4) dokonywanie cyklicznej oceny aktualności sektorowych dokumentów strategicznych

Miasta, w tym:

a) przeprowadzenie corocznej inwentaryzacji miejskich dokumentów strategicznych,

b) weryfikacja aktualności miejskich dokumentów strategicznych,

5) monitorowanie i analizowanie przemian, zjawisk i procesów zachodzących w dziedzinach

społecznego i gospodarczego rozwoju Miasta i opracowywanie stosownych informacji na

ten temat,

6) monitorowanie efektów realizacji Strategii Rozwoju Miasta:

a) przygotowywanie sprawozdań z realizacji Strategii Rozwoju Miasta,

b) przygotowywanie raportów z monitoringu Strategii Rozwoju Miasta,

7) koordynowanie ewaluacji Strategii Rozwoju Miasta,

8) udział w pracach związanych z opracowaniem lub opiniowaniem regionalnych i krajowych

projektów dokumentów strategicznych.”

Miasto