Głosowanie
Informacja
Głosowanie w XI edycji budżetu obywatelskiego zakończyło się. Obecnie trwa opracowywanie wyników. Wyniki głosowania zostaną opublikowane w zakładce „Wyniki głosowania” oraz w Biuletynie Informacji Publicznej (z menu >>Na skróty<< znajdującego się po lewej proszę wybrać >>Budżet obywatelski XI edycja<<.
Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w XI edycji budżetu obywatelskiego.
Celem głosowania jest wybór projektów do realizacji spośród tych, które mieszkańcy zgłosili w formie wniosków i które zostały pozytywnie zweryfikowane podczas oceny oraz w przypadku projektów pierwotnie niedopuszczonych do głosowania, złożono odwołanie i zostało ono pozytywnie rozpatrzone.
Przed głosowaniem prosimy zapoznać się z poniższymi informacjami.
Uwaga!
Przetwarzanie danych osobowych bez zgody ich właściciela jest sprzeczne z powszechnie obowiązującym prawem.
Uwaga!
Artykuł 5a Ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że głosowanie w budżecie obywatelskim ma cechować się przymiotnikiem „bezpośrednie”. Oznacza to, że wyborcy w drodze osobistego głosowania — bez żadnego pośrednictwa — dokonują wyboru. Nie jest zatem legalne zbieranie list poparcia lub list z danymi osób, aby następnie te dane wprowadzać do systemu do głosowania.
Kiedy można głosować?
Głosowanie zostało zaplanowane na 9 września — 26 września 2024 r.
Tylko w tym czasie dostępne będzie głosowanie elektroniczne i papierowe karty do głosowania.
Kto może głosować?
Uprawnionym do udziału w głosowaniu jest każdy mieszkaniec miasta Zabrze.
Informacja o udziale w głosowaniu przez osoby, które nie ukończyły 13 lat.
Osoby takie mają prawo do udziału w konsultacjach społecznych. Postępowanie przy głosowaniu będzie różniło się w zależności od formy głosowania.
- W przypadku głosowania elektronicznego głosujący powinien, oprócz standardowych (wyżej wymienionych) danych, oświadczyć, że posiada zgodę opiekuna prawnego.
- W przypadku głosowania w punkcie stacjonarnym przy pomocy papierowej karty opiekun prawny powinien podać swoje dane oraz podpisać się.
Jakie są formy głosowania?
- Elektroniczna Głosować można na platformie eBOK.
- Poprzez papierową kartę do głosowania Papierowe karty do głosowania będą dostępne w okresie głosowania w budynku Urzędu Miejskiego przy ul. Powstańców Śląskich 5-7. Pobrane (od pracownika Urzędu lub ze strony internetowej — do pobrania u dołu strony) i wypełnione karty prosimy wrzucać do urny (na przeciw wspomnianego punktu).
Prosimy o zwrócenie uwagi, że Urząd otwarty jest dla klientów w określonych godzinach. Aby sprawdzić godziny otwarcia Urzędu dla klientów proszę kliknąć tutaj. Godziny otwarcia Urzędu można również sprawdzić na każdej podstronie miastozabrze.pl (na samym dole strony — w stopce — znajduje się informacja „Godziny pracy Urzędu”).U dołu strony dostępny jest do pobrania formularz do samodzielnego wydruku, wypełnienia i złożenia w urnie.
Zapraszamy również do spotkań w dzielnicach. Zapraszamy do udziału w głosowaniu w budżecie obywatelskim i konsultacjach ramach prac przygotowawczych do złożenia wniosku o dofinansowanie w Szwajcarsko-Polskim Programie Współpracy. Terminy spotkań opublikowaliśmy w dziale Aktualności dla mieszkańców.
Prosimy — w miarę możliwości — o korzystanie przede wszystkim z kanału informatycznego.
W jaki sposób głosować?
Aby zagłosować należy podać: datę urodzenia, imię, nazwisko i adres zamieszkania w Zabrzu. W celu potwierdzenia wyboru należy dodatkowo:
- w przypadku głosowania elektronicznego podać adres poczty elektronicznej (na który wysyłamy link, poprzez kliknięcie którego nastąpi dalsza część głosowania) lub numer telefonu w polskiej sieci telefonii komórkowej (na który wyślemy kod potwierdzający podobnie jak przy zlecaniu przelewów w bankowości internetowej),
- w przypadku głosowania poprzez papierową kartę do głosowania złożyć swój podpis.
Każdy mieszkaniec uprawniony do wzięcia udziału w głosowaniu może głosować raz, wskazując co najwyżej dwa projekty mieszkańców, przyznając każdemu z tych projektów punkt (po jednym projekcie dzielnicowym i ogólnomiejskim).
Na jakie projekty mogę głosować?
Każdy mieszkaniec może wskazać maksymalnie dwa projekty: jeden ogólnomiejski i jeden lokalny — dzielnicowy z dowolnie wybranej dzielnicy.
Z projektami można zapoznać się w zakładce „Ocena wniosków”. Głosować można na projekty, które mają opis w tej zakładce: „Status projektu: ZWERYFIKOWANY”.
Na karcie do głosowania (elektronicznej i papierowej) projekty będą podzielone na dwie grupy: ogólnomiejskie i dzielnicowe (z wszystkich dzielnic).
Jak będą wskazywane projekty do realizacji w wyniku głosowania?
- Każdej dzielnicy oraz projektom ogólnomiejskim (czyli 21 dzielnic + pula ogólnomiejska = 22 pule) dedykowano określoną kwotę.
- W ramach puli projekty są porządkowane (sortowane) wg liczby głosów. W przypadku równej liczby głosów w puli przeprowadza się losowanie.
- Projekt, aby mógł zostać wskazany do wykonania wg poniższych zasad, musi uzyskać przynajmniej 50 głosów.
- Do realizacji kierowane są te projekty, które otrzymają najwięcej głosów aż do wyczerpania puli.
- Jeśli po wskazaniu zgodnie ze zdaniem poprzednim pozostaną dostępne środki, wówczas do realizacji kierowany jest następny projekt w kolejności, którego wartość dodana do poprzednich zaakceptowanych projektów nie przekroczy środków danej puli. Zasadę tę stosuje się aż do wyczerpania danej puli.
- Jeśli w puli pozostaną nierozdysponowane środki (bo nie ma wystarczającej liczby projektów lub zgodnie z powyższymi zapisami nie zostaną rozdysponowane wszystkie), wówczas są one sumowane i przeznacza się je na wskazanie do realizacji po jednym projekcie o najwyższej liczbie głosów dotychczas nie wskazanym do wykonania z jednostek pomocniczych o najwyższej frekwencji (liczba wskazań dzielnicy zamieszkania podczas głosowania do liczby mieszkańców dzielnicy). W przypadku wskazania w sposób określony w poprzednim zdaniu projektów z wszystkich możliwych jednostek pomocniczych, wskazuje się po jednym kolejnym niewskazanym projekcie z jednostek pomocniczych uszeregowanych w sposób określony w poprzednim zdaniu.
- Po powyższym weryfikuje się czy wybrane do wykonania projekty osiągnęły minimalną przewidzianą ustawą o samorządzie gminnym wartość. Jeżeli nie, dobiera się wg zasady opisanej w punkcie 5 kolejny projekt / kolejne projekty.
Jak dowiem się, które projekty zostaną skierowane do realizacji w wyniku głosowania?
O wynikach głosowania można się dowiedzieć w następujący sposób:
- Zakładka „Wyniki głosowania” znajdująca się niżej w herearchii menu.
- Biuletyn Informacji Publicznej (z menu >>Na skróty<< znajdującego się po lewej proszę wybrać >>Budżet obywatelski XI edycja<<).
Planowany termin publikacji wyników głosowania to 10 października 2024 r.
Głosowanie zostało zaplanowane na 9 września — 26 września 2024 r.
Dane osobowe
Pani / Pana udział w głosowaniu w budżecie obywatelskim wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych. Z klauzulą informacyjną w tym zakresie można zapoznać się w zakładce „Dane osobowe”.
W przypadku problemów prosimy o kontakt: w dni robocze w godzinach 7:30 – 15:30 tel. kontaktowy: 32 37 33 479.