Informacje ogólne

Głosowanie korespondencyjne – informacja tel. (32) 37-33-303

Osoby uprawnione do udziału w wyborach mogą głosować korespondencyjnie :

  • wyborcy posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności
  • wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat.

Głosować korespondencyjnie mogą wyborcy ujęci w stałym obwodzie głosowania zgodnie  z adresem zameldowania na pobyt stały lub adresem stałego zamieszkania zarejestrowanym w Centralnym Rejestrze Wyborców.

Termin zgłoszenia zamiaru głosowania korespondencyjnego przez osoby niepełnosprawne oraz osoby, które najpóźniej w dniu głosowania ukończyły 60 lat upływa w dniu 28 lipca 2025 r.

Zgłoszenie może być dokonane ustnie (ustnie nie oznacza telefonicznie), pisemnie lub w formie elektronicznej za pomocą usługi na platformie e-PUAP. Powinno ono zawierać nazwisko i imię, imię ojca, datę urodzenia, nr PESEL, oświadczenie o wpisaniu osoby uprawnionej do rejestru osób uprawnionych do udziału w wyborach, oznaczenie wyborów, a także wskazanie adresu, na który ma być wysłany pakiet wyborczy. 

Wyborca, który zechce dokonać zgłoszenia osobiście, to może przekazać wniosek w formie korespondencji pocztowej na adres: Krajowe Biuro Wyborcze Delegatura w Katowicach, ul. Jagiellońska 25, 40-032 Katowice  lub wysłać pocztą elektroniczną na adres: katowice@kbw.gov.pl

Wyborca może również dokonać zgłoszenia zamiaru głosowania korespondencyjnego do komisarza wyborczego za pośrednictwem urzędu gminy, w której jest ujęty w obwodzie głosowania zgodnie z adresem zameldowania na pobyt stały lub adresem stałego zamieszkania zarejestrowanym                  w Centralnym Rejestrze Wyborców.

Zgłoszenia można dokonać w budynku Urzędu Miejskiego w Zabrzu przy ul. Powstańców Śląskich 5-7, pok. 111, w poniedziałki od godz. 7:30 do godz. 17:30, a w pozostałe dni w godzinach pracy Urzędu.

Załącznik nr 1 – zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego

Głosowanie przez pełnomocnika – informacja tel. (32) 37-33-448

Głosować przez pełnomocnika mogą wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat lub posiadają orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, w tym także wyborcy posiadający orzeczenie organu rentowego o:
1) całkowitej niezdolności do pracy;
2) niezdolności do samodzielnej egzystencji;
3) orzeczenie o zaliczeniu do I grupy inwalidów;
4) orzeczenie o zaliczeniu do II grupy inwalidów;
a także osoby о stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny.

Akt pełnomocnictwa sporządza się na wniosek wyborcy.

Do wniosku należy dołączyć:
– pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem na przyjęcie pełnomocnictwa,
– kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności, jeżeli wyborca udzielający pełnomocnictwa w dniu głosowania nie będzie miał ukończonych 60 lat.

Pełnomocnictwa do głosowania nie może udzielić osoba, która zgłosiła zamiar głosownia korespondencyjnego.

Termin złożenia wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa upływa w dniu 1 sierpnia  2025 r.

Termin złożenia Prezydentowi Miasta Zabrze oświadczenia o cofnięciu pełnomocnictwa upływa w dniu 8 sierpnia 2025 r. Po upływie tego terminu takie oświadczenie można złożyć obwodowej komisji w dniu głosowania tj. 10 sierpnia 2025 r., pod warunkiem, że pełnomocnik nie oddał jeszcze głosu.

Wniosek można złożyć w budynku Urzędu Miejskiego w Zabrzu (ul. Powstańców Śląskich 5-7, pok. 109), w poniedziałki w godz. 7:30-17:30, a w pozostałe dni w godzinach pracy Urzędu.

Załącznik nr 2  – wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa

Załącznik nr 3 – zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa

Głosowanie w lokalu dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych

Osoba niepełnosprawna może głosować w lokalu dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych po złożeniu stosownego wniosku o dopisanie do spisu osób uprawnionych do udziału w wyborach w obwodzie właściwym dla tego lokalu.

Termin złożenia wniosku upływa w dniu 7 sierpnia 2025 r.

Wniosek można złożyć w budynku Urzędu Miejskiego w Zabrzu przy ulicy Powstańców Śląskich 5-7, pok. 111 w poniedziałki w godz. 7:30 – 17.30, w pozostałe dni w godzinach pracy Urzędu.

Załącznik nr 4  – Wniosek o dopisanie do spisu –wyb. niepełnosprawny

Wniosek o ujęciu w stałym obwodzie głosowania obywatela polskiego – informacja tel.  (32) 37-33-494, (32) 37-33-412

Wyborca, który zmienił swoje miejsce zamieszkania (nie dokonując zameldowania)  może złożyć wniosek o  ujęcie w stałym obwodzie głosowania na wszystkie wybory.

WAŻNE:

Jeżeli wnioskodawca nie posiada zameldowania na pobyt czasowy pod oznaczonym adresem powinien przedstawić tytuł prawny do lokalu (akt notarialny, umowa najmu mieszkania).          W przypadku, gdy wnioskodawca nie posiada w/w dokumentu powinien przedstawić inne dowody potwierdzające związek z lokalem, w którym ma nastąpić wpisanie do rejestru wyborców.

Termin załatwienia sprawy

Decyzję o ujęciu lub o odmowie ujęcia w stałym obwodzie głosowania wydaje Wójt/Burmistrz/Prezydent w terminie 5 dni od dnia wniesienia wniosku. Złożyć wniosek o ujęciu w stałym obwodzie głosowania można przez cały rok. Natomiast jeżeli wnioskodawca chce być dopisany na konkretne wybory powinien złożyć wniosek w terminie uwzględniającym czas wydania decyzji przez organ czyli 5 dni. Złożenie wniosku o ujęciu w stałym obwodzie glosowania skutkuje dopisaniem na każdorazowe wybory.

Wszelkich informacji  można uzyskać w budynku Urzędu Miejskiego w Zabrzu przy ulicy Powstańców Śląskich 5-7, pok. 112 w godzinach pracy Urzędu. Wniosek wraz z dokumentami można złożyć w biurze podawczym lub drogą elektroniczną.

Załącznik nr 5 – Wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania