Szkoła Podstawowa nr 24 im. Norberta Kroczka w Zabrzu-Mikulczycach wdraża nowe programy edukacyjne

18 czerwca w Szkole Podstawowej nr 24 im. Norberta Kroczka w Zabrzu-Mikulczycach uruchomione zostały dwa nowe programy edukacyjne: „Zielone Myśli” oraz „Mediacje rówieśnicze w szkole”. Celem tych inicjatyw jest promowanie wśród uczniów wartości takich jak ekologia, odpowiedzialność społeczna oraz umiejętność rozwiązywania konfliktów w sposób pokojowy.
„Zielone Myśli” to program edukacyjny mający na celu podniesienie świadomości ekologicznej wśród uczniów. Jest efektem pracy grupy uczniów Koła Przyrodniczo-Ekologicznego, którzy przygotowali go z myślą o ogólnopolskim konkursie organizowanym przez Akademię Banku Ochrony Środowiska. Wymyślona przez młodzież konstrukcja znalazła się w gronie dwunastu finałowych prac. – Wymyśliliśmy konstrukcję z wykonanymi przez nas głowami z zielonymi czuprynami posadzonych roślin, która wykorzystuje tzw. zjawisko fotowoltaiczne do podlewania roślin. W myśl zasady 3xR – Reuse, Reduce i Recycle wykorzystaliśmy puste butelki po płynach do prania, by zredukować nasz wpływ na środowisko i przetworzyć coś teoretycznie nieprzetwarzanego w coś, co rośnie – opowiadali członkowie Koła o swojej pracy. – Poszerzamy swoją wiedzę o ochronie przyrody, o presji człowieka na środowisko naturalne, o zmianach klimatycznych, o tym, jak żyć w bardziej zrównoważony sposób i zostawiać po sobie mniejszy ślad, ale też chcemy mieć przy tym dużo radości – dodają młodzi ekolodzy.
Kolejnym etapem projektu będzie prowadzenie obserwacji jak rośliny reagują na zmiany temperatury i długotrwały brak deszczu, czyli stresu abiotycznego. „Zielone Myśli” znalazły się wśród laureatów II edycji konkursu Akademii Banku Środowiska. Otrzymana nagroda została przeznaczona na zakup materiałów i urządzeń, wykonanie profesjonalnej konstrukcji oraz montaż wszystkich elementów.






Wczoraj odbyła się również oficjalna inauguracja projektu „Mediacje rówieśnicze w szkole”. Jest to już piętnasta szkoła, która włączyła się do projektu Centrum Mediacji Rówieśniczych i Szkolnych. W celu realizacji tego zadania SP45 podjęła współpracę z Fundacją Twój Everest. Czterech nauczycieli już zostało przeszkolonych i uzyskało Certyfikat Mediatora Szkolnego, natomiast wkrótce całe grono pedagogiczne odbędzie szkolenie z zakresu mediacji. W klasach IV – VII zostali wyłonieni Mediatorzy Rówieśniczy, którzy również są już po specjalistycznym kursie obejmującym 20 godz. szkolenia. We wrześniu natomiast odbędą jeszcze 5 godz. szkolenia przypominającego. Dzięki temu młodzi mediatorzy będą widzieć jak z należytym szacunkiem i zachowaniem poufności, nie stawiając się po żadnej ze stron, rozwiązywać problemy występujące wśród uczniów.
Mediacje rówieśnicze to dobrowolny i poufny sposób rozwiązywania konfliktów między uczniami za pomocą przeszkolonych mediatorów, czyli również uczniów. Podczas mediacji mediator pomaga skonfliktowanym stronom w omówieniu sporu, zrozumieniu na wzajem swoich potrzeb i uczuć, a także wypracowaniu rozwiązania, które jest satysfakcjonujące dla obu stron. Celem jest nauka rozwiązywania konfliktów w sposób pokojowy, poprawa relacji między uczniami oraz zmniejszenie przemocy i agresji.





