Zadłużenie w ZUS – ważne wiadomości!

27.12.2016

ZUS przypomina, że od czerwca 2016 r. sukcesywnie, w kolejnych placówkach ZUS zmienia się sposób obsługi klientów z zadłużeniem w ZUS. Teraz bardziej przypominać będzie bezpośrednią obsługę klienta firmowego w banku. Zadłużony płatnik składek w zakresie składanych wniosków będzie obsługiwany przez wybranych pracowników Zakładu. Pomogą mu w wypełnieniu dokumentów, poprowadzą także krok po kroku przez wszystkie formalności oraz kompletowanie niezbędnej dokumentacji.
 

W województwie śląskim nowa usługa doradcy ds. ulg i umorzeń funkcjonuje już od 2 listopada w Oddziale ZUS w Zabrzu oraz Rybniku. W pozostałych czterech Oddziałach ZUS (w Bielsku-Białej, Chorzowie, Częstochowie, Sosnowcu)doradcy ds. ulg i umorzeń rozpoczną pracę na nowym stanowisku od 30 grudnia 2016 roku. Klienci cieszą się, że ta sama osoba kontaktuje się z nimi na każdym etapie rozpatrzenia sprawy. Mają świadomość, że zna ona wszystkie szczegóły związane z danym przypadkiem i doceniają to.
 

Odroczenie terminu płatności składek na ubezpieczenie społeczne może pomóc firmie przetrwać kryzys, tymczasem przedsiębiorcy rzadko składają wnioski o ulgę.
Naturalnie składki na ubezpieczenia społeczne trzeba opłacać. Jeżeli jednak zdarzy się wyjątkowa sytuacja, która w perspektywie czasu może spowodować utrudnienia w płatnościach, przedsiębiorca można wystąpić do ZUS z wnioskiem o ulgę w postaci odroczenia płatności składek. Jest to zdecydowanie korzystniejsze rozwiązanie niż świadome budowanie zaległości na koncie w ZUS.
Dzięki odroczeniu należności, nie będą one kierowane do przymusowego dochodzenia w trybie egzekucji. Przedsiębiorca ma więcej czasu na rozwiązanie kryzysu w swojej firmie i zgromadzenie środków niezbędnych na opłatę składek. Ponadto nie są naliczane odsetki za zwłokę od nieopłaconych składek , których termin płatności został odroczony. Naliczana jest co prawda opłata prolongacyjna, jest ona jednak o połowę niższa od odsetek.
Odroczenie może dotyczyć jedynie płatności bieżących i przyszłych. Z wnioskiem należy wystąpić najpóźniej w dniu terminu płatności. Warunkiem jest dotychczasowy brak zaległości w opłatach składek, także tych, których termin opłaty wypada po złożeniu wniosku. Dopiero umowa wskaże termin, od którego zacznie działać odroczenie. Wcześniej zawarty i trwający układ ratalny zawarty z ZUS-em nie stanowi przeszkody do wystąpienia z wnioskiem o odroczenie.
Wniosek musi być dobrze umotywowany, należy pamiętać, że dotyczy on sytuacji wyjątkowych i liczyć się z tym, że samo złożenie wniosku nie znaczy, że ulga zostanie przyznana.
Jeżeli ZUS zaakceptuje wniosek, podpisze z przedsiębiorcą umowę, w której określony zostanie m.in. czas na jaki odroczenie składek zostanie wprowadzone, oraz obowiązki i uprawnienia obu stron.
Wnioski o odroczenie terminu płatności rozpatrywane są niezwłocznie, w terminie 14 dni od dnia skompletowania dokumentacji niezbędnej do rozpatrzenia sprawy i nie później niż w terminie dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku.