Zabrze przestrzenią rozwoju

Wielkie otwarcie Strefy K8 i premiera spektaklu „Synek” – 6-7 lipca 2013 w Kopalni Guido

26.06.2013

W Kopalni Guido przybywa atrakcji! 320 metrów pod ziemią rusza Strefa K8, a w niej między innymi pub, sala koncertowa oraz multimedialne sale konferencyjne.

Z okazji Inauguracji 6 i 7 lipca 2013 zapraszamy na premierę monodramu pt. „Synek" – spektaklu teatralnego w całości wyprodukowanego przez Kopalnię Guido oraz zachęcamy do zwiedzania poziomu 320 po raz pierwszy w nowym wydaniu Strefy K8.

Strefa K8 to nowoczesna strefa kultury, biznesu i rozrywki, zlokalizowana 320 metrów pod powierzchnią ziemi w Kopalni Guido. Tworzą ją cztery potężne komory, które po rewitalizacji ze środków unijnych zyskały zupełnie nowe oblicze. To właśnie dzięki nim Kopalnia Guido może zapraszać firmy na szkolenia i konferencje naukowe, gościć koncerty i przedstawienia teatralne, organizować targi kultury i sztuki, a także służyć turystom jako miejsce do kameralnych spotkań. Inauguracja Strefy K8 już 6 i 7 lipca – zapraszamy!

Komora Badawcza nr 8 – W tej największej z komór na poziomie 320 Kopalni Guido regularnie odbywają się koncerty, przedstawienia teatralne, spotkania integracyjne i imprezy muzyczne – w tamtym roku wspaniały koncert dał Nigel Kennedy z projektem Solo and Bach. Jej nazwa, podobnie jak nazwy wszystkich komór w Strefie K8, wzięła się z historii kopalni – nawiązuje do jej działalności z lat 70’tych minionego wieku, kiedy to Kopalnia Guido funkcjonowała jako kopalnia doświadczalna M-300.
Komora może pomieścić do 250 osób. Jest wyposażona w bar i rozsuwaną trybunę na górnej antresoli, która liczy 90 miejsc siedzących. Kameralne oświetlenie i znakomite warunki akustyczne już zdobyły uznanie muzyków tam występujących. Ta przestrzeń stała się domem dla wydarzeń z cyklu Kultura na Poziomie, organizowanych cyklicznie w Kopalni Guido. Ze względu na swoją uniwersalność, rozmiar i możliwości stanowi centrum Strefy K8.

Warsztat Mechaniczny – To komora wykuta w litej skale piaskowej, która wkrótce stanie się multimedialnym sercem kopalni. Komora ta została zaaranżowana przede wszystkim jako przestrzeń do organizacji konferencji. Mieści się tam 96 miejsc siedzących, rozmieszczonych na wzór sali kinowej – nawet z ostatnich rzędów jest zachowana dobra widoczność.
Wystrój Warsztatu łączy w sobie użyteczność sali konferencyjnej z miejscem, gdzie dawniej naprawiano wagony i maszyny górnicze. Ściany zachowały swoją surową formę, a smaczku dodają elementy z blachy kortenowskiej, materiału naturalnie pokrywającego się cienką warstwą rdzy. Sam kształt Warsztatu sprzyja dobremu odbiorowi przekazu, skupiając uwagę widzów w jego centralnym punkcie, gdzie zostanie zainstalowany ekran do projekcji o rozmiarach przekroju chodnika górniczego. Na dobry początek Kopalnia Guido proponuje organizację szkoleń biznesowych, które dzięki oryginalności otoczenia będą nie tylko obowiązkiem, ale interesującą przygodą.

 

Komora Kompresorów – Miejsce, którego pierwotnym przeznaczeniem było zasilanie sprężonym powietrzem maszyn górniczych, obecnie zaaranżowane na salę bankietową. Stoją w niej potężne maszyny zachowane i czasów działalności kopalni, a wśród nich 100-letni kompresor wielkości samochodu ciężarowego i stalowa suwnica, którą można było transportować przedmioty ważące nawet pół tony. Komora została zmodernizowana przede wszystkim z myślą o organizacji konferencji czy meetingów biznesowych. Komora posiada rozbudowane zaplecze gastronomiczne.
Uwagę w Komorze Kompresorów przykuwa jej niecodzienne oświetlenie, czyli dziesiątki górniczych lamp żarowych, wiszących ze stropu. Ciekawostką są miejsca siedzące – tworzy je system ław i stołów, wysuwanych wprost z ociosu (ściany) komory.

 

Hala Pomp – Najgłębiej położone miejsce do kameralnych spotkań w tej części świata, mające zadatki na najbardziej kultowy pub na Śląsku. Posiada bar, którego nie powstydziłby się najlepszy lokal w Londynie i lokalizację, która z oczywistych względów jest nie do podrobienia. Niepowtarzalny klimat gwarantuje surowy, kopalniany wystrój, zachowany dzięki ceglanemu stropowi i ociosom, odsłoniętych w trakcie prac remontowych.
W menu Hali Pomp odwiedzający znajdą także dobre piwo i bogatą ofertę przekąsek na ciepło. Już wkrótce będzie dostępna zarówno dla zwiedzających poziom 320, jak i gości zjeżdżających szolą prosto z powierzchni. Dodatkowym atutem jest dostępna przestrzeń, która w razie potrzeby pozwala na zorganizowanie imprezy lub innego wydarzenia nawet dla stu pięćdziesięciu osób.

Plan inauguracji:

Sobota, 6 lipca:

19:00, Komora Badawcza nr 8:
– premiera spektaklu "Synek", zjazdy pod ziemię 17:45 – 18:45

20:00, Komora Kompresorów:- bankiet dla gości spektaklu

Niedziela, 7 lipca:

od 14:30 do 16:30 – zwiedzanie Kopalni Guido wraz z Strefą K8

19:00, Komora Badawcza nr 8:
– spektakl "Synek", zjazdy pod ziemię 17:45 – 18:45

20:00, Komora Kompresorów:
– bankiet dla gości spektaklu

Cena biletu na spektakl wraz z bankietem: 50 zł.

Uwaga! Konieczna obowiązkowa rezerwacja miejsc pod numerem tel. (32) 271-40-77.

„SYNEK"

gawelUwikłany w obsesję śmierci Śląska, Marcin Gaweł, śląski synek, pisze elegię o jeszcze nie umarłych. Trzysta dwadzieścia metrów pod ziemią, w ultralokalnym języku, brzmiącym jak mowa dużych niemowlaków. Do odprawienia Dziadów za jeszcze żywych zaprasza rezydentów stacji arktycznej „Śląsk", ostatniego Mohikanina, pewnego doskonałego aktora hollywoodzkiego, który – tylko u nas – po raz pierwszy ujawnia śląskie korzenie… Twarze bliskich z osobistego banku pamięci. Po raz pierwszy na scenie obserwujemy narodziny języka śląskiego (który na każdej ulicy brzmi inaczej) z ducha muzyki i nawoływań fok, oraz zmaganie synka z pytaniem o idiom Śląski i obecne tu proporcje polityki – metafizyki – biografii. Ślązak jest zawsze pojedynczy, na jaki zatem rodzaj samotności skazuje Śląsk swoich obywateli? Monodramatyczny spektakl/instalacja/performance Marcina Gawła, grany w języku śląskim.

Na podstawie tekstów: Marcina Gawła, Zbigniewa Stryja i Zbigniewa Kadłubka.

Występuje: Marcin Gaweł.

Reżyseria: Maciej Podstawny.

Ruch sceniczny: Baśka Gwóźdź.

Materiały wideo: Jerzy Koenigshaus.

Scenografia i reżyseria światła: Bartłomiej Latoszek.