Oddano zabytkową lokomotywę dla turystyki

17.10.2011

17 października pod patronatem Prezydenta Zabrza Małgorzaty Mańki-Szulik, przy współpracy z Zabytkową Kopalnią GUIDO oraz firmą DB Schenker Rail Polska odbyła się uroczystość nadania nazwy lokomotywie parowej Ty-2 5680. Ceremonia zakończyła się podpisaniem listu intencyjnego pomiędzy Miastem Zabrze a firmą DB Schenker Rail Polska o wzajemnej współpracy w zakresie promowania dziedzictwa przemysłowego Zabrza.

 

Firma DB Schenker Rail Polska podjęła decyzję o odrestaurowaniu zabytkowej lokomotywy, która do sierpnia 2010 roku stała przed dawną siedzibą PPC Rail w Jaworznie. Po sprowadzeniu parowozu do Zabrza, narodził się pomysł wzajemnej współpracy przy promocji dziedzictwa przemysłowego Zabrza i regionu, którego elementem stała się również lokomotywa parowa Ty-2 5680. Podczas uroczystego spotkania w obecności zaproszonych gości Prezydent Zabrza, Małgorzata Mańka-Szulik oraz Prezes Zarządu DB Schenker Rail Polska,  Hans-Georg Werner podpisali list intencyjny wyrażający wolę współpracy obu stron na rzecz wzbogacania przestrzeni miejskiej.

– Z radością przekazujemy wszystkim miłośnikom techniki pięknie odrestaurowaną, zabytkową lokomotywę. Cieszę się, że ten wyjątkowy eksponat wzbogaci zabrzańskie zbiory zabytków techniki. Jestem przekonana, że to dobry początek współpracy, którą Urząd Miejski oraz Zabytkowa Kopalnia Węgla Kamiennego Guido nawiązują z firmą DB Schenker Rail Polska. Wierzę, że wspólnie podejmowane działania w zakresie promocji dziedzictwa przemysłowego przyniosą dobre efekty i przyczynią się do rozwoju naszego regionu – podkreśliła Małgorzata Mańka-Szulik, Prezydent Zabrza.

– Odnawiając lokomotywę chcemy dać wyraz szacunku dla jej historii, ważnej nie tylko dla nas, ale przede wszystkim dla polskiego dziedzictwa kolejowego. Modernizując i udostępniając lokomotywę lokalnej społeczności, chcieliśmy wydobyć jej pierwotne piękno i potęgę oraz przybliżyć mieszkańcom miasta i regionu śląskiego jej historię. To ważny moment dla miasta Zabrza, ale przede wszystkim to ważny moment dla nas – pracowników DB Schenker Rail Polska – powiedział Hans-Georg Werner, Prezes Zarządu.

W trakcie spotkania ogłoszono wyniki konkursu na najlepszą nazwę dla lokomotywy. Wygrał Pan Jan Stachura proponując nazwę Schenkuś.

Pierwszą wspólną inicjatywą stron jest udostepnienie lokomotywy do zwiedzania dla wszystkich zainteresowanych mieszkańców regionu począwszy od listopada br.