Ruszyła budowa zabrzańskiego odcinka DTŚ

04.11.2008

Dzisiaj o godzinie 13.00 uroczyście została rozpoczęta budowa zabrzańskiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej. Wykonawcą robót jest firma Budimex Dromex SA z siedzibą w Warszawie. Cena oferty brutto wynosi prawie 300 mln zł.

 

13 października podpisano umowę dotyczącą budowy zabrzańskich odcinków Z1 i Z2 Drogowej Trasy Średnicowej. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie solidarna postawa śląskich miast i pomoc samorządu województwa śląskiego, które życzliwie zareagowały na nagłą zmianę zasad finansowania DTŚ przez rząd i wsparły Zabrze finansowo.
– Dzięki ogromnemu zaangażowaniu samorządowców, parlamentarzystów oraz pracowników ministerstw udało się opanować emocje, które od kwietnia budziła ta inwestycja i doprowadzić do podpisania umowy – mówi Małgorzata Mańka-Szulik, prezydent Zabrza.
 
Warto przypomnieć, że 30 września prezydent Zabrza podpisała umowę w sprawie zapewnienia warunków wykonania Umowy Finansowej zawartej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, w której stroną jest gmina Zabrze.
 
Firma Budimex Dromex SA zrealizowała wiele inwestycji m.in. drogę S1 Skoczów – Cieszyn, obwodnicę na międzynarodowej trasie Via Baltica, Most Kotlarski przez Wisłę w Krakowie wraz z dojazdami czy stację metra „Dworzec Gdański”.
 
Łączna długość odcinków Z1 i Z2 to 4,7 km, zaś wszystkie cztery odcinki w Zabrzu liczyć będą blisko 8 km.
W pierwszym etapie prac planuje się budowę 7 wiaduktów drogowych, w tym estakady nad węzłem de Gaulle´a o długości 140 metrów, przewidziano też dwie kładki i dwa tunele dla pieszych, połączenia z drogami i ulicami lokalnymi oraz ekrany akustyczne o łącznej długości 3,9 km i 2-6 m wysokości.
 
– Sfinalizowanie tych działań to ogromny sukces Zabrza. Oznacza on bowiem rozpoczęcie prac w terenie, dzięki którym już za 21 miesięcy będą gotowe odcinki Z1 i Z2, a więc fragment DTŚ biegnący do tzw. Węzła de Gaulle’a – mówi Małgorzata Mańka-Szulik.
 
DTŚ to najważniejsza, obok ukończonego już odcinka autostrady A- 4, inwestycja drogowa na Śląsku. Docelowo ma osiągnąć 31,3 km długości i połączyć sześć miast – od Katowic po Gliwice. Zgodnie z zamysłem projektodawców, nie zastąpi ona autostrady A- 4, która przeznaczona jest dla ruchu tranzytowego, lecz będzie obsługiwać ruch lokalny, stanowiący ok. 88 proc. całości.
 
Z pewnością nowa inwestycja pomoże w rozładowaniu korków i będzie dodatkowym atutem naszego miasta.